15 jan 2018

In deze blog laten we zien hoe je jouw werkgeluk kunt optimaliseren door het vinden van een gezonde werk-privé balans. Deze blog maakt deel uit van een reeks van 10. In elke blog staan we stil bij een andere sleutel voor het optimaliseren van jouw werkgeluk. 

Werk-privé balans betreft het punt waar je persoonlijke en werkzame leven elkaar treffen en soms botsen. Het vinden van balans kan moeilijk zijn, maar langere tijd serieus uit balans zijn, zal leiden tot problemen en stress op het werk of thuis (of beide).

Regelmatig komen wij in ons werk Young Professionals tegen die last hebben van stress en burn-out klachten. Het percentage burn-out onder jongeren neemt al jaren schrikbarend toe. Hier zijn meerdere verklaringen voor te geven. Allereerst zien we dat door de digitalisering steeds meer Young Professionals overprikkeld worden. Je staat altijd aan en bent continue bezig met het verwerken van informatie. Daarnaast zien we dat werk en privé steeds meer door elkaar heen gaan lopen. Menig Young Professional zit in de avonduren nog achter zijn/haar computer om nog even wat werkmail weg te werken of een belangrijk project af te ronden.

Bij de twintigers zien we dat het uit balans raken vaak heeft te maken met het willen voldoen aan allerlei verwachtingen, het vinden van je eigen weg in het werkende leven en impact willen maken, terwijl je nog maar weinig ervaring hebt. Dit vraagt veel van de Young Professional. Bij dertigers zien we dat het combineren van een gezin en werk met veel verantwoordelijkheden vaak reden nummer 1 is voor het uit balans raken.

Als je op dit werkgebied matig tot laag scoort, dan kunnen onderstaande tips je wellicht helpen om je eigen balans te verbeteren:

1. Ga slim om met e-mail beheer

Check op je werk maximaal 3-4 keer per dag je e-mail en doe direct iets met iedere e-mail. Dus nadat je de mail hebt gelezen, besluit je direct of je deze beantwoord, op je takenlijst zet, delete of ergens opslaat. Zo houd je je e-mail box leeg en voorkom je dat je dezelfde mail meerdere keren leest. Dit geeft veel rust. Zorg ook dat je meldingen voor nieuwe mail uitzet.

2. Verminder social media activiteiten

Snel even op Instagram kijken, je Facebook bekijken of een WhatsApp bericht versturen. Waarschijnlijk ben je je niet eens bewust hoe snel en hoe vaak je word afgeleid door dit soort social media activiteiten. Uit onderzoek blijkt dat des te meer je aandacht door social media activiteiten in beslag wordt genomen, des te onrustiger je hierdoor wordt. Onze tip is om bewust te kiezen voor bepaalde tijden om je social media te checken (dus niet als je je even verveelt en niks te doen hebt). Daarnaast kun je ook eens proberen om een social media detox te doen. Je spreekt dan met jezelf af dat je een week geen social media activiteiten onderneemt en na een week evalueer je hoe dit voor je is geweest.

3. Laat je perfectionisme los

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dat beseffen we ons. Echter het kan enorm helpen om je te houden aan bepaalde tijdsblokken voor een bepaalde activiteit. Dus als je van tevoren inschat dat een project 2 uur in beslag neemt, zorg dan ook dat je het afrond in die tijd. Het hoeft niet perfect, 80% is vaak ook al heel goed.

4. Leer ‘nee’ zeggen

Iedere keer dat een collega of klant aan je vraagt of je iets voor hem/haar kunt doen, vraag je jezelf af of je hier ook daadwerkelijk tijd voor hebt en of het belangrijk is voor jouw werkzaamheden. Als het antwoord hierop ‘nee’ is, dan is het ook beter om vroegtijdig nee te zeggen. Wat wij veel zien in onze werkpraktijk is dat Young Professionals al ‘ja’ hebben gezegd tegen een verzoek, zonder dat ze bij zichzelf te rade zijn gegaan of ze hier wel tijd voor hebben en of het ook tot hun verantwoordelijkheden behoort. En onthoud, ‘nee’ zeggen tegen een ander, is juist ‘ja’ zeggen tegen jezelf.

5. Zorg voor regelmatige rust en ontspanning

Wil je optimaal en effectief presteren dan is ontspanning minstens zo belangrijk als inspanning. Topsport is daar een mooi voorbeeld van. Topsporters kunnen alleen een topprestatie leveren als ze voldoende rust en tijd voor ontspanning hebben genomen. Zorg dus dat je je ontspanningsmomenten plant, dat je voldoende sport en dat je niet aan een stuk door werkt. Even afstand nemen, je hoofd leeg maken, draagt bij aan een creatieve geest. Neem voldoende pauzes in je werk. Ga naar buiten tijdens de lunchpauzes en maak een mooie wandeling met een collega. Op lange termijn ben je hierdoor veel effectiever en raak je veel minder snel uitgeput.

We hopen dat deze blog je inspireert om concreet aan de slag te gaan met de sleutel balans. Ben je benieuwd naar de andere 9 sleutels en hoe je deze kunt inzetten voor het optimaliseren van jouw werkgeluk. Download dan hieronder ons gratis E-Book: Optimaliseer jouw werkgeluk met de werkgelukformule.