Bij Bureau YOP geloven we in werkgeluk als businessmodel. Investeren in gelukkige medewerkers leidt tot betere prestaties en succesvollere organisaties. De Clipjesfabriek onderstreept deze visie en draagt dit ook actief uit in haar bedrijfsvoering. Hoog tijd dus voor Bureau YOP om Jelle Koolstra, eigenaar van de Clipjesfabriek te interviewen over het thema werkgeluk.

 

Door Rosalie Met

 

De Clipjesfabriek zit midden in de nieuwe bibliotheek in Almere. Als ik arriveer bij de receptie komt er meteen een energieke, goed gehumeurde man op mij aflopen die mij begeleidt naar boven. In de werkruimte van de Clipjesfabriek staat een pingpong tafel en zie ik een aantal Young Professionals achter hun pc zitten. Ik word meteen op een trotse manier voorgesteld aan een aantal van hen.

We gaan zitten aan een grote tafel. Het bijzondere van dit interview is dat wij met elkaar in gesprek gaan, terwijl op de achtergrond de young professionals aan het werk zijn en letterlijk kunnen horen wat wij met elkaar bespreken. Dat noem ik nog eens ‘openheid ten top’.

Jelle heeft de afgelopen dertig jaar gewerkt met young professionals; twintig jaar bij de NCRV en tien jaar bij de Clipjesfabriek. Wat me opvalt, is dat Jelle oprecht nieuwsgierig is naar wie ik ben. Hij stelt persoonlijke en verdiepende vragen, waardoor ik me snel op mijn gemak voel. Jelle weet wat het is om echt contact en verbinding te maken.

Vervolgens draaien we de rollen om en start ik met mijn eerste vraag voor het interview.

 

Wat is het verschil tussen werkgeluk en bevlogenheid volgens jou?

Volgens Jelle is werkgeluk meer een mindset en is bevlogenheid meer de drive die iemand heeft.

 

Wat is werkgeluk voor jou?

Als je door middel van film, mensen in korte tijd kan meenemen naar een intens belevingsmoment. Dat vind ik fantastisch. Daarnaast is werkgeluk voor mij ergens aan beginnen zonder dat ik vooraf weet wat het resultaat zal zijn. Dat leidt vaak tot mooie verrassingen.

 

Hoe hoog is je werkgeluk op een schaal van 1 – 10?

Een 8

 

Waarom geen 10?

Er moet iets te wensen over blijven. Op de vraag wat die wensen dan zijn, blijft het even stil…

 

Wat is je tip aan organisaties als het gaat om het binden en boeien van YOP?

De Young Professionals nemen stuk voor stuk veel bagage mee. Belangrijk is dat de organisatie dit uitpakt. Young Professionals pakken snel nieuwe dingen op. Ze hebben vaak aan één woord genoeg. Het is elke keer weer een verrassing waarmee ze komen. Laat Young Professionals dus vooral veel nieuwe dingen doen en laat je verrassen door het resultaat. Ik faciliteer en stroomlijn slechts het proces.

 

Intermezzo…

Eén van de Young Professionals vraagt of Jelle even wil meekijken naar een clipje wat hij heeft gemonteerd en wat voor 11.30 uur af moet. Jelle vraagt of ik meteen even met hen mee wil kijken. Voordat de film begint, krijgt de jongen een schouderklop en een boks. Met glimmende ogen kijkt hij naar de film. Als de film klaar is, geeft Jelle meteen wat verbeterpunten. Waarop de jongen reageert: “en waar is de positieve feedback?’’ Ik vind het mooi om te zien hoe deze jongen meteen zijn ‘’baas’’ corrigeert. Blijkbaar kan dat hier bij de Clipjesfabriek. Dit getuigt in mijn ogen van een behoorlijke dosis gelijkwaardigheid en openheid.

We gaan weer door met het interview….

De Young Professionals nemen stuk voor stuk veel bagage mee. Belangrijk is dat de organisatie dit uitpakt.

Wat zijn volgens jou de werkgeluk killers?

Iets doen omdat dit eenmaal afgesproken is. Ik wil werken met mensen die niet denken: zo deed ik het in het verleden. Nee, ik wil werken met mensen die kijken naar wat werkt er vandaag of wat werkt er morgen. Elke keer vanuit de gedachte ik ga iets bijzonders neerzetten.

 

Wat doen jullie om het werkgeluk te optimaliseren?
  • Aandacht voor voortdurende ontwikkeling

We hebben 1 keer in de 2 á 3 weken een 10-minuten gesprek. Daarnaast brengen de Young Professionals hun eigen ontwikkeling in kaart door het maken van een eigen video over hun ontwikkeling. Hierin vragen ze ook feedback aan 4 á 5 collega’s over hun plussen en verbeteringen.

  • Elke ochtend een stand up

Waarbij we met z’n allen om de grote tafel staan en de volgende vragen voorbij komen: hoe was afgelopen werkdag, wat staat er in de planning vandaag en waar heb je hulp bij nodig?

  • Aandacht geven aan borrels en feestjes

 

Welke organisatie inspireert jou?

AFAS en dan met name de CEO, Bas van der Veldt. Een enorm inspirerende man! Terwijl Jelle het over Bas heeft, moet ik meteen ook aan Jelle denken. Niet zo gek natuurlijk, want gelijkgestemden trekken elkaar aan.

 

Dank Jelle voor het inspirerende gesprek! Ik wens je nog heel veel werkgeluk!!

Klik hier voor meer informatie over de Clipjesfabriek.