In deze vijfdelige blog deelt Bureau YOP hoe je stap voor stap meer ruimte en geluk in jouw werk en leven kunt ervaren. Hierbij vertalen we de belangrijkste elementen uit de populaire KonMari-opruimmethode naar het dagelijkse leven. Vorige week deelden we stap 2 met jou: waar ga jij van stralen? Deze week richten we ons op de volgende stap: liefdevol afscheid nemen én actie nemen.

 

Door Rianne Hekkema

 

Nu jij weet waar je van gaat stralen, weet je automatisch ook wat jou hier nog van weerhoudt: de rest! Stap 3 van ‘KonMari Yourself’ gaat over afscheid nemen van alles wat niet bijdraagt aan jouw doel. We zullen eerlijk zijn, dit is voor velen het lastigste gedeelte van het opruimproces. Tegelijk kan het ook een enorme boost geven om voor jezelf te kiezen! In deze blog delen wij diverse inzichten die jou helpen om tóch de knoop door te hakken.

Stap 3: Liefdevol afscheid nemen én actie nemen

Vorige week heb je jouw 5 levenskamers gevuld met alles waar jij van gaat stralen. Om deze onderdelen een prominente plaats in jouw leven te kunnen geven, is het belangrijk dat er genoeg ruimte is. Hoewel je natuurlijk zelf bepaalt welke levensgebieden de grootste kamers krijgen, kun je de grootte van het totale huis (lees: het aantal uren in een dag, week, jaar) helaas niet veranderen. De één zal wellicht efficiënter inrichten dan de ander, maar uiteindelijk ligt daar het antwoord niet. Waar dan wel? In het afscheid nemen van alles wat niet (meer) bij jou past.

Afscheid nemen

Allereerst gaan we per levenskamer bepalen wat weg mag. Dit doe je als volgt. Pak het lijstje van vorige week erbij, zodat je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt houden. Schrijf nu alles op wat momenteel wél aanwezig is in jouw leven, terwijl het niet op jouw ‘straal-lijstje’ staat.

Een aantal mogelijke voorbeelden:

  • Het eten van veel suikers en ongezonde vetten
  • Veel Netflixen
  • Niemand eerlijk vertellen hoe het écht met je gaat
  • Het aanhouden van een vriendschap die jou niet gelukkig maakt
  • Veel ruzie maken met jouw partner
  • Taken op het werk die veel tijd innemen, maar geen voldoening geven
  • De lat te hoog leggen, te veel willen
  • Een werkritme dat niet bij jou past

Zodra jouw lijst klaar is, ga je per punt kijken wat je hiermee wilt:

  • Minderen (gedeeltelijk afscheid nemen)
  • Volledig afscheid nemen

Wanneer je (gedeeltelijk) afscheid neemt, kunnen er allerlei emoties naar boven komen. Angst om iets los te laten, schuldgevoel naar de ander, verdriet dat je iets zo ver hebt laten komen. Op dit soort momenten kunnen de onderstaande elementen, gebaseerd op de KonMari-methode, jou helpen om toch door te zetten:

  • Dankbaar zijn: wanneer Marie Kondo besluit om spullen weg te doen, bedankt ze elk artikel voor wat het haar heeft gebracht. Zelfs de items die zij nooit heeft gebruikt hebben een doel gediend, bijvoorbeeld door haar inzicht te geven in wat wel en niet bij haar past. Dit geldt ook voor alles op jouw afscheidslijstje. Bedenk per punt wat iets of iemand jou heeft gebracht. Wees hier dankbaar voor en spreek dit hardop of in jouw hoofd uit. Realiseer je dat het zijn doel heeft gediend en dat het tijd is om afscheid te nemen. Het feit dat jij ergens afstand van doet of neemt, betekent niet dat het geen waarde heeft (gehad). Het betekent enkel dat het nu niet (meer) in jouw leven past.
  • Doel voor ogen houden: NEE zeggen tegen het één, betekent JA zeggen tegen iets anders. Hier komt stap 1 van deze vijfdelige blog goed van pas: het visualiseren van jouw einddoel. Bij angst, twijfel, frustratie e.d. is het van belang om je op jouw uiteindelijke doel te blijven richten.
  • Onderliggende behoefte vervullen: Vind je het moeilijk om ergens mee te stoppen? Of ergens afscheid van te nemen? Dan dat kan het helpen om de onderliggende behoefte op een andere manier te vervullen. Bij punt 1 heb je bedacht welk doel elk onderdeel van jouw afscheidslijstje diende. Eet je bijvoorbeeld graag snoep omdat jij hierdoor blijdschap of troost ervaart? Kijk dan op jouw ‘straal-lijstje’ welke activiteiten jou dit ook kunnen bieden. Bijvoorbeeld een goed gesprek met een vriendin of een wandeling in de zon.

Actie nemen

Na het afscheid nemen is het tijd om te bepalen welke concrete acties nodig zijn.

Een aantal mogelijke acties zijn:

  • Het aangaan van een gesprek met iemand
  • Beperkt of geen ongezonde voeding in huis halen
  • Een timer zetten zodat je niet te lang doorwerkt
  • Bepaalde taken delegeren
  • Een voorstel indienen voor andere werktijden

En ga zo maar door!

Bepaal wanneer je welke actie uit wilt voeren. In het begin kan het best lastig of spannend zijn. Start dan ook met een actie die jij gemakkelijk vindt en ga zo steeds een stapje verder. Zodra jij de voordelen van jouw acties begint te ervaren zul je al snel de smaak te pakken krijgen.

Heel veel plezier en succes! Volgende week gaan we in stap 4 de door jou gecreëerde ruimte praktisch inrichten.

Gun jij jouw Young Professionals ook meer ruimte en geluk in hun werk en dagelijkse leven? Bureau YOP verzorgt diverse trainingen op het gebied van persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Neem even contact met ons op als je geïnteresseerd bent in een van deze trainingen via info@bureauyop.nl