07 mrt 2018

In deze blog laten we zien hoe je jouw werkgeluk kunt optimaliseren door te investeren in vitaliteit. Deze blog maakt deel uit van een reeks van 10. In elke blog staan we stil bij een andere sleutel voor het optimaliseren van jouw werkgeluk. 

Ons lichaam en onze geest zijn onderling verbonden en we kunnen alleen het beste van onszelf geven als we ons op ons best voelen. Fysiek gezond en vol energie zijn is cruciaal voor ons geluk, thuis en op het werk. Als we het hebben over vitaliteit dan onderscheiden wij vier gebieden: beweging, slaap, voeding en mentale vitaliteit.

Als je wilt werken aan jouw vitaliteit dan kun je de volgende acties ondernemen op de vier vitaliteitsgebieden:

Beweging

Regelmatig bewegen is een must. De beweegrichtlijn voor volwassenen is als volgt:

  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten,
  • En: voorkom veel stilzitten, dus ook tijdens kantooruren is het belangrijk dat je regelmatig een rondje wandelt of dat je bijvoorbeeld staand vergadert i.p.v. zittend.

Slaap

Voldoende slaap is belangrijk om overdag goed te functioneren. Gemiddeld hebben mensen 7-8 uur slaap nodig om goed te functioneren. Dit is echter per persoon en per seizoen verschillend. Als we het over slaap hebben is het belangrijk dat je een vast slaapritme ontwikkelt. Dus door de week ga je bijvoorbeeld altijd om 22:30 uur naar bed en sta je om 6:30 uur op. Op deze manier went je lichaam en zal je merken dat je beter slaapt dan dat je op hele onregelmatige tijden naar bed gaat of opstaat.

Een tweede tip die we voor je hebben is dat je een half uur voordat je naar bed gaat, geen beeldscherm werk meer doet en alle social media activiteiten uitschakelt. Zo kan je mind tot rust komen en bereid je jezelf al voor op een ontspannen nachtrust. Wat ons helpt is om regelmatig voor het slapen gaan nog 20 minuten in stilte op een meditatiekussentje door te brengen. Mocht je nu wakker liggen omdat je mind nog vol zit met allerlei (pieker) gedachten, sta dan op en noteer al deze gedachten en ideeën in een notitieboekje. Je zult merken dat je daarna weer snel in slaap valt.

Voeding

We zouden een aparte blog kunnen schrijven over voeding. Dat is echter niet onze expertise. Als je op internet zoekt dan vind je allerlei tips en adviezen over gezonde voeding. Wij delen hieronder graag onze eigen belangrijkste tips voor een gezonde voeding. Doe er je voordeel mee!

  • Eet gevarieerd. Benut het aanbod van het seizoen; de natuur geeft de voedingsstoffen die we op dát moment nodig hebben.
  • Eet 200 gram groente en 200 gram fruit per dag. Groenten eet je nooit te veel.
  • Bovendien geven ze een verzadigd gevoel, bevatten ze veel waardevolle vitamines en mineralen en juist weinig calorieën.
  • Drink je lichaam elke dag schoon met anderhalve liter vocht. Neem vooral calorievrije dranken als water, thee, koffie zonder melk en/of suiker en andere dranken die minder dan 5 kcal per 100 ml bevatten.
  • Bereid met beleid. Gebruik weinig olie en vet bij het koken, verhit de vetten kort en verwarm groenten niet te lang. Zo behoud je de natuurlijke smaak van het eten en komen er geen schadelijke stoffen vrij. Neem afscheid van kant-en-klaarmaaltijden en afhaaleten. In deze maaltijden zit veel suiker, zout en verzadigd vet.
  • Ken je vetten. Een goede voeding bevat dagelijks tussen de zestig en tachtig gram vet. Vet heb je nodig voor een goede spijsvertering en een verzadigd gevoel. Onverzadigde vetten met essentiële vetzuren zijn: halvarine, vloeibaar bak- en braadvet en noten. Kaas, paté en worstsoorten hebben vooral verzadigde en dus minder gunstige vetten.
  • Beperk je alcohol gebruik en onthoud: 1 glas staat gelijk aan 1 belegde boterham.

Mentale vitaliteit

Wil je jouw mentale vitaliteit verbeteren, dan verwijzen we je graag naar de blog over vertrouwen als sleutel tot meer werkgeluk. Daar vind je tips om je zelfvertrouwen en een positieve mindset te vergroten.

We hopen dat deze blog je inspireert om concreet aan de slag te gaan met de sleutel vitaliteit. Ben je benieuwd naar de andere 9 sleutels en hoe je deze kunt inzetten voor het optimaliseren van jouw werkgeluk. Download dan hier ons gratis E-Book: Optimaliseer jouw werkgeluk met de werkgelukformule.