In deze blog laten we zien hoe zingevend werk bijdraagt aan werkgeluk en wat je zelf kunt doen om zingeving in jouw werk te vergroten. Deze blog maakt deel uit van een reeks van 10. In elke blog staan we stil bij een andere sleutel voor het optimaliseren van jouw werkgeluk. 

Zingevend werk is een steeds belangrijkere werkbehoefte voor Young Professionals blijkt uit onderzoek. Werk dat als betekenisvol ervaren wordt, draagt bij aan positieve gevoelens als zelfvertrouwen, optimisme, hoop en werkgeluk. Uit onderzoek blijkt dat 49,9% van de Nederlandse werknemers zijn/haar werk als betekenisvol ervaart. 41% vindt dat zijn/haar werk een positieve impact heeft op de maatschappij.

Betekenisvol zijn

Er is een beweging gaande in het bedrijfsleven, waarbij niet winstmaximalisatie maar welzijnsvermeerdering voorop komt te staan. Deze ontwikkeling wordt ook wel de betekenis economie genoemd. Uit onderzoek van Deloitte (2016) blijkt dat 66% van de jongeren hun keuze voor een werkgever voor een groot deel baseren op diens betekenisgeving. In onze werkpraktijk ontmoeten we ook regelmatig Young Professionals die meer betekenisgeving zoeken in hun werk.

Voorwaarde om meer betekenis te vinden in je werk, is het kennen van je eigen professionele missie. Een professionele missie is jouw leidraad in jouw werk. Een professionele missie maakt duidelijk wie jij bent, wat jij wilt en waartoe jij wilt bijdragen in je werk. Het geeft antwoord op de vraag waarom je doet wat je doet in je werk en geeft je werk betekenis.

Het formuleren van een professionele missie is nog niet zo gemakkelijk en is voor iedereen anders. Wat we wel zien is dat als je werkt en leeft vanuit je eigen missie dan ervaar je dat de mate van betekenis toeneemt. Onze professionele missie is het optimaliseren van het werkgeluk van Young Professionals. In al onze activiteiten staat onze missie centraal en wij ervaren dit als enorm betekenisvol.

Als je op zoek bent naar meer betekenis in je werk en leven dan adviseren we je om het boek van Steven Covey te lezen: de 7 eigenschappen van Effectief Leiderschap (principe 2: begin met het einde voor ogen). Ook wij helpen je graag verder in het ontdekken van je professionele missie. Neem contact met ons op voor een professioneel missie gesprek.

Maatschappelijke relevantie 

Een van de belangrijkste werkbehoefte van Young Professionals is werk doen dat ook maatschappelijke impact heeft. De zogenaamde purpose proof organisaties, organisaties die een maatschappelijk probleem oplossen, zijn dan ook enorm populair onder Young Professionals. Als je op dit moment werk doet dat naar jouw idee te weinig maatschappelijk relevantie heeft, ga dan eens op zoek naar inspirerende organisaties die een maatschappelijk relevante missie hebben en die dit ook actief uitdragen. Daarnaast kun je vaak ook binnen je huidige werk allerlei maatschappelijk relevante initiatieven en activiteiten ontplooien. Denk bijvoorbeeld aan het bijdragen aan geen goed doel met je collega’s, het opknappen van een speeltuin als gezamenlijk teamuitje of het inzetten van je ervaring voor goede doelen of maatschappelijk werk (=naast je reguliere baan).

We hopen dat deze blog je inspireert om concreet aan de slag te gaan met de sleutel zingeving. Ben je benieuwd naar de andere 9 sleutels en hoe je deze kunt inzetten voor het optimaliseren van jouw werkgeluk. Download dan hieronder ons gratis E-Book: Optimaliseer jouw werkgeluk met de werkgelukformule.